Schatzoekersdienblad

Spelend leren: Het schatzoeker-dienblad

 

In de rubriek “Spelend leren” bieden wij u in elke nieuwsbrief nieuwe spel-ideeën en suggesties om met weinig middelen kinderen in hun leerontwikkeling te ondersteunen.

Voordat u een nieuw “Spelend-leren”-dienblad gaat maken of aan een kind aanbieden, kunt u het beste de volgende vragen beantwoorden:
• Welke activiteit oefent het kind op dit moment vaak uit?
• Waarvoor interesseert het kind zich het meest?
• Wat kan het kind al goed, wat nog niet (zo goed)?
• Waarmee kunt u het kind nu uitdagen?

Cover_Aktionstabletts

Benodigheden:

  • 1 dienblad met een opstaande rand.
  • 1 grote kom
  • 1 (of 2) kleinere kommen
  • 1 fijn zeef (kleiner dan de grote kom)
  • Fijn zand (eventueel gekleurd)
  • “Schatten”: edelsteentjes, muntjes, schelpjes, balletjes

 

Een kommetje met zand is goed voor verrassingen! Net zoals kinderen bij het graven in de zandbak ineens verloren speelgoed terug kunnen vinden, kunnen zij ook in deze kom “onzichtbare” schatten ontdekken!
Op het dienblad staat een grote kom met (gekleurd) fijn en droog zand, waarin u kleine schatten verstopt heeft. Nu mag het kind deze schatten ontdekken, maar niet gewoon met de handen, maar met een fijn zeefje als werktuig. De gevonden, uitgezeefde schatten kan het kind met het zeefje in de kleinere kom doen.

 

Leerervaring voor het kind:

Onderzoeken: hartstikke leuk om te zien hoe het zand door het zeef valt

Natuurkundige samenhang onderzoeken: hoe komt het dat zand door het zeef glijdt, en de schatten niet?

Fijne motoriek oefenen: het zand valt het snelst door het zeefje als je het langzaam heen en weer beweegt, in plaats van hevig te schudden

Voorwerpen herkennen: als het eerste stukje zichtbaar wordt, gaat het kind al gissen wat zij daar hebben gevonden. En klopt de verwachting dan ook?

 

Leeftijdsindicatie:

Afhankelijk van de individuele leerervaring van het betreffende kind.

Richtlijn: ca. 2 tot 3 jaar.

 

schatzoeker