Category Archives: Activiteiten

Pasta Mista – dienblad

Spelend leren: het Pasta Mista-dienblad

In de rubriek “Spelend leren” bieden wij u graag nieuwe spel-ideeën en suggesties aan om met weinig middelen kinderen in hun leerontwikkeling te ondersteunen.

Voordat u een nieuw “Spelend-leren”-dienblad gaat maken of aan een kind aanbieden, kunt u het beste de volgende vragen beantwoorden:

  • Welke activiteit oefent het kind op dit moment vaak uit?
  • Waarvoor interesseert het kind zich het meest?
  • Wat kan het kind al goed, wat nog niet (zo goed)?
  • Waarmee kunt u het kind nu uitdagen?

pastamista

Sorteer-dienblad „Pasta Mista“

Benodigheden:

  • 1 dienblad met een opstaande rand
  • 3 kommen
  • 1 suikertang
  • Pasta in twee kleuren

 

Dit pasta-dienblad nodigt het kind uit, om door elkaar gehusselde voorwerpen weer op orde te brengen. Net als Assepoester in het sprookje!

Op het dienblad staat een kom met droge pasta in twee kleuren, twee lege kommetjes en een suikertang.

Nu mag het kind de twee soorten pasta (neem niet een te klein soort) met behulp van het tangetje in de twee lege kommetjes sorteren.

Het suikertangetje maakt dit spel extra uitdagend, omdat je het pastaschelpje moet oppakken, vastklemmen en voorzichtig in het andere kommetje moet zien te brengen.

pastamista2

Leerervaring voor het kind:

Fijne motoriek oefenen: hoe pak ik het pastaschelpje het beste op, zodat hij niet gaat vallen?

Kleuren herkennen: welke kleuren zijn er, hoe verdeel ik het?

Hoeveelheden en aantallen herkennen: aan de hand van het groeiende aantal pastastukjes in de twee kommetje.
Leeftijdsindicatie:

Afhankelijk van de individuele leerervaring van het betreffende kind.

Richtlijn: ca. 2 tot 3 jaar.

Schatzoekersdienblad

Spelend leren: Het schatzoeker-dienblad

 

In de rubriek “Spelend leren” bieden wij u in elke nieuwsbrief nieuwe spel-ideeën en suggesties om met weinig middelen kinderen in hun leerontwikkeling te ondersteunen.

Voordat u een nieuw “Spelend-leren”-dienblad gaat maken of aan een kind aanbieden, kunt u het beste de volgende vragen beantwoorden:
• Welke activiteit oefent het kind op dit moment vaak uit?
• Waarvoor interesseert het kind zich het meest?
• Wat kan het kind al goed, wat nog niet (zo goed)?
• Waarmee kunt u het kind nu uitdagen?

Cover_Aktionstabletts

Benodigheden:

  • 1 dienblad met een opstaande rand.
  • 1 grote kom
  • 1 (of 2) kleinere kommen
  • 1 fijn zeef (kleiner dan de grote kom)
  • Fijn zand (eventueel gekleurd)
  • “Schatten”: edelsteentjes, muntjes, schelpjes, balletjes

 

Een kommetje met zand is goed voor verrassingen! Net zoals kinderen bij het graven in de zandbak ineens verloren speelgoed terug kunnen vinden, kunnen zij ook in deze kom “onzichtbare” schatten ontdekken!
Op het dienblad staat een grote kom met (gekleurd) fijn en droog zand, waarin u kleine schatten verstopt heeft. Nu mag het kind deze schatten ontdekken, maar niet gewoon met de handen, maar met een fijn zeefje als werktuig. De gevonden, uitgezeefde schatten kan het kind met het zeefje in de kleinere kom doen.

 

Leerervaring voor het kind:

Onderzoeken: hartstikke leuk om te zien hoe het zand door het zeef valt

Natuurkundige samenhang onderzoeken: hoe komt het dat zand door het zeef glijdt, en de schatten niet?

Fijne motoriek oefenen: het zand valt het snelst door het zeefje als je het langzaam heen en weer beweegt, in plaats van hevig te schudden

Voorwerpen herkennen: als het eerste stukje zichtbaar wordt, gaat het kind al gissen wat zij daar hebben gevonden. En klopt de verwachting dan ook?

 

Leeftijdsindicatie:

Afhankelijk van de individuele leerervaring van het betreffende kind.

Richtlijn: ca. 2 tot 3 jaar.

 

schatzoeker